In 1980 ontdekten twee hockey-spelende Minnesota-broers een inline skate terwijl ze door een sportwinkel snuffelden en besloten dat dit ontwerp een ideaal hulpmiddel zou zijn voor hockeytraining buiten het seizoen.
Ze verfijnden de skate en begonnen de eerste Rollerblade® skates te monteren in de kelder van het huis van hun ouders in Minneapolis. In datzelfde jaar richtten ze het bedrijf op dat Rollerblade® zou worden. Hockeyspelers vielen al snel op toen ze in de zomer over de wegen van Minnesota gleden. Nordic- en Alpine-skiërs pasten de rolschaatsen ook snel aan hun trainingsregimes aan. De zaken groeiden in het begin van de jaren 80, maar de inline skate-markt was onontwikkeld en geografisch beperkt.
In het midden van de jaren 80 werden strategische marketinginspanningen geïntroduceerd om in-line skaten als een nieuwe sport te positioneren, en in Miami Beach, FL, Minneapolis, MN, en Venice Beach, CA werden grassroots-marketingtactieken toegepast. In het midden van de jaren '80 tot het einde van de jaren '80 werd de directe verkoop geëlimineerd toen Rollerblade distributie zocht via sportwinkels.
Toen de jaren 80 ten einde liepen, breidde Rollerblade de markt verder uit door middel van inline skate-evenementen, wedstrijden en andere activiteiten die specifiek zijn voor de sport; inclusief de nieuwe trend van agressief skaten.
Bovendien katapulteerden traditionele marketingtactieken en een agressief public relations-plan het skaten in de mainstream.
Begin jaren 90 werd de internationale distributie voor het eerst gerealiseerd met de oprichting van verschillende distributeurs. Ook kocht Nordica, een lid van de Benetton Group, in 1991 een belang van 50% in het bedrijf. Cross-promoties met grote producenten van consumentenproducten gaven de markt geloofwaardigheid en de publiciteit voor de sport was op een historisch hoogtepunt, aangezien de populariteit toenam en de deelname sneller groeide dan welke sport dan ook in de geschiedenis.
De jaren 90 waren gevuld met verdere expansie van de markt en industrie, die werd gestimuleerd door grote stappen in de skate-technologie. Lichtere, sterkere materialen, lagere prijzen en technologieën zoals onze revolutionaire ABT®-rem, bleven skaten toegankelijker maken voor mensen van alle leeftijden en atletisch vermogen.